جلال ذوالفنون درگذشت

ذوالفنون؛ نوازنده ای که جلال موسیقی بود

 

در آستانه نوروز ۹۱ خورشیدی، ایران یکی از شاخص ترین موسیقیدانان خود را از دست داد

استاد جلال ذوالفنون، به دنبال یک عمل جراحی بر روی قلب وی، روز یکشنبه، بیست و هشتم اسفند ماه در سن ۷۴ سالگی در بیمارستانی در کرج از دنیا رفت.

استاد جلال ذوالفنون زاده شهر آباده استان فارس است. از خردسالی به موسیقی گرایش پیدا کرده و در جوانی در هنرستان موسیقی در تهران ابتدا با نواختن سازهای تار و ویلون آشنا شد و سپس مراحل عالی موسیقی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نزد استادان مسلم آن زمان، نورعلی خان برومند و داریوش صفوت ادامه داد

استاد جلال ذوالفنون در آخرین سفرش به آلمان در گفت و گو با ما شرکت کرد و در پاسخ به این پرسش که با وجود مهارت در نواختن تار چرا سه تار را به عنوان ساز تخصصی خود برگزیده، این چنین گفت

جلال ذوالفنون: یک زمانی بود در جامعه ما اعتبار نوازنده در این بود که چند ساز بنوازد. ولی تجربه و حقایق نشان داد که اگر کسی از عهده یک سازش هم بربیاید هنر کرده است. این است که تعدد سازها را ما جزو اعتبار به حساب نیاوردیم، به خصوص بعد از آنکه تار و ویلون را به یک جایی رسانده بودم و مورد تایید اساتیدم هم بود، ولی به نظرم رسید که سه تار با حال و هوای من هماهنگ تر است

یعنی آن سازها کمی برای من درشت بود و انرژی می گرفت. خودم به نظرم رسید که سه تار به خاطر ظرافت اش برای کسانی که کلا به ظرافت های زندگی توجه دارند، ساز مناسب تری است. ولی برای کسانی که با ظرافت های هنری زیاد کاری ندارند، شاید فرقی برای شان نداشته باشد بین سه تار و سازهای دیگر. ولی برای من خیلی فرق می کرد. چون احساس کردم که به قول روانشناس ها با زمینه انفعالی وجودی ام هماهنگ است

استاد جلال ذوالفنون پس از تحصیل در هنرستان ملی موسیقی در تهران ضمن تدریس، آموخته های خود را نیز به صورت آثاری مصوت و نوشتاری منتشر کرد


ذوالفنونمن از همان سال هایی که در ابتدای مراحل شروع کارم بودم، بعد از اتمام هنرستان، در فضای تدریس قرار گرفتم. چون در فضای تدریس بودم بعد از مدتی که از این کار گذشت و در امر آموزش تجربه ای کسب کردم، به نظرم رسید که آن محفوظات و تجربه هایی که کسب کرده ام را مدون کنم و در اختیار جوان ها قرار دهم. الان کسانی که نواختن سه تار را شروع می کنند، مقایسه می کنم یه جوان با یک استعداد خوب را نسبت به خودم که در آن زمان یکسال کار کرده بودم، جلوتر است. این مسئله به خاطر ابزار کاری است که در اختیار دارد. همین نت هایی که ما مدون کردیم و در اختیارشان گذاشته ایم. چون در آن زمان به این صورت نبود. ما در زمینه سه تار به طور پراکنده از گوشه و کنار چیزهایی به دست می آوردیم

 

/ 0 نظر / 7 بازدید